Razvoj automobila

Od svog nastanka do danas, automobilska industrija je prešla dug put. Iako se počeci razvoja motornih vozila mogu pronaći još krajem XVIII veka, priča o prvom automobilu počinje krajem devetnaestog veka, tačnije 1885 . godine. Prvi automobil zvao se Benz Patent – Motorwagen, i on je, uprkos svom neverovatno komplikovanom izgledu, označio početak razvoja savremene auto industrije. Prvi automobil bio je trotočkaš, njime se upravljalo uz pomoć štapa. Jači trzaj vozača mogao je lako dovesti do prevrtanja i povređivanja.

razvoj-automobila

Imao je jedan cilindar, kao i jednolitarski motor. Sam po sebi nije bio ni udoban ni brz, a obzirom da je imao rezervoar od svega 1, 5 litara, nije mogao ni daleko da stigne. Ipak, pored svih nedostataka, koji su nama danas nepoznati, prvi automobil bio je revolucionaran izum, koji je dokazao da je motorizovani prevoz moguć.

Nekoliko godina nakon Benza svet je ugledao novi model, koji je stigao iz Velike Britanije. Reč je o Royal Enfildu, koji je imao čak dve konjske snage, kao i četiri točka. Ono što je predstavljalo jedan od najvećih problema prvih automobila bilo je paljenje. Kako je savremeno paljenje osmišljeno tek u dvadesetom veku, prvi automobili su paljeni na kurblu.

Prvi vozači susretali su se sa velikim izazovom već pri paljenju, jer su neretko pri obavljanju te radnje lomili ruku. Jedan od najprodavanijih prvih automobila bio je De Dion – Buton, koji se počeo 1883 . godine proizvoditi u Francuskoj.

Nedugo potom, i Amerikanici su imali svog predstavnika. To je bio Stevens – Duryea iz Massachusettsa, koji se bavio proizvodnjom automobila od 1901 . do 1915 . , a potom od 1919 . do 1927 . godine. Stevens – Duryea nije ostavio značajn trag, ali jeste drugi američki proizvođač. Ford Motor Company, čiji je osnivač čuveni Henry Ford, izbacio je 1908 . godine model Ford T. Do 1927 . godine, kada je prestala njegova proizvodnja, polovina automobila u svetu bili su modeli T. Iako je bio globalno popularan, model T nije doneo revolucionarna rešenja u omogućavanju lakše vožnje. Šta više, sam po sebi bio je suviše komplikovan i neudoban. Zaslužan za moderan razvoj automobila bio je Cadilac Type 53, čija je proizvodnja trajala tokom 1916 . godine. Za razliku od ostalih, ovaj model je imao tri papučice, kao i menjač i ručnu kočnicu. Osim toga, Type 53 bio je prvi automobil koji se nije palio na kurblu, već uz pomoć ključeva. Upravo se baš on smatra za prvi moderan automobil, koji je odredio dalji razvoj auto industrije. Model Type 53 već sledeće godine zamenjen je novim, modelom Type 55. Ipak, ideje koje su korišćene na modelu Type 53 preuzeo je Britanac Herbert Austin, koji je 1905. godine osnovao Austin Motor Company.

Ova kompanija je 1922 . godine počela proizvodnju modela Austin 7, i to pod licencom BMW –a. Upravo je Austin 7 bio prekretnica u daljem razvoju auto industrije. Do 1939 . godine, proizvedeno je oko 290 000 ovih automobila. Austin 7 je bio toliko popularan, da su i drugi proizvođači, što sa licencom, što bez nje, počeli da ga proizvode. „Little Austin, kako se popularno naziva, uslovio je nastanak savremenih automobila, baš onakvih kakve mi danas koristimo. Naravno, u daljem razvoju, automobili su dobijali nove oblike, postajali su bolji, kvalitetniji, sigurniji za vožnju i brži.

Ali njihove osnove upravo se zasnivaju na Austinu 7. Ne smeju se zanemariti ni stariji modeli, koji su, pored komplikovanog rukovanja, bili pioniri u razvoju auto industrije. Težnjom da se dostigne savršen automobil stiglo se do modela koje koristimo danas. Kako je auto industrija jedna od najživljih, možemo samo da naslutimo kakva ćemo vozila viđati i koristiti u budućnosti kako za otkup automobila ili havarisanih vozila, tako i za kupovinu novih vozila.

2