ESP i ASR – šta je ESP i kako radi ASR sistem?
Danas, kada je saobraćajna gužva postala svakodnevna pojava, bezbednost na putevima postaje prioritetni cilj automobilskih inženjera. U potrazi za rešenjima koja bi smanjila broj nesreća i povećala sigurnost vozača i putnika, industrija automobila se okreće ka sve naprednijim sistemima kontrole vozila.
Sigurno ste čuli za dve funkcije sigurnosti u automobilu: Anti-slip regulation (ASR) i Electronic stability program (ESP). Budući da zvuče gotovo isto, moguće je da nećete prepoznati razliku između njih kada prvi put čujete za ove funkcije.
Anti-slip regulation (ASR sistem) i Electronic stability program (ESP) su dve važne sigurnosne karakteristike dizajnirane da povećaju sigurnost pri vožnji. Dok dele neke sličnosti u svojoj funkciji, postoji primetna razlika između njih, ali svakako zajedno funkcionišu u borbi protiv neželjenih nesreća na putevima.
Šta je ESP – elektronski program stabilnosti?
Elektronski program stabilnosti (ESP – Electronic stability program) je sistem bezbednosti koji se sve više ugrađuje u vozila kako bi se povećala sigurnost vozača i putnika. ESP se takođe ponekad naziva i sistem dinamičke stabilnosti vozila (VDC).
Osnovna poenta toga šta je ESP i kako radi jeste održavanje stabilnosti vozila putem automatskog nadzora nad brzinom svakog točka, upravljanjem kočnicama pojedinačno i prilagođavanjem snage motora kako bi se održala putanja kretanja vozila koju želi vozač. ESP je zapravo dizajniran da spreči vozilo da proklizava ili izlazi iz kontrole prilikom skretanja automobila ili ukoliko volan naglo promeni pravac.
Kako radi ESP i koje su mu prednosti i mane?
ESP koristi senzore za praćenje pokreta vozila i obrađuje informacije kako bi procenio da li vozilo putuje u željenom smeru. Ako senzori registruju da vozilo ide u drugačijem smeru od onog koji je vozač nameravao, ESP reaguje tako što aktivira kočnice na pojedinim točkovima, kako bi povratio stabilnost vozila.
Deo koji najbolje objašnjava kako radi ESP jeste senzor ugla volana, koji prati rotaciju volana i omogućava sistemu da prepozna nameru vozača. Osim toga, senzori brzine točkova prate rotaciju svakog točka i šalju informacije računaru ESP-a. Na osnovu ovih podataka, računar može da odredi da li je potrebno intervenisati kako bi se održala stabilnost vozila i zadržao pravac.
Kako bi reagovao na bilo kakva odstupanja, ESP koristi sistem kočenja koji može da primenjuje kočnice pojedinačno na određenim točkovima. Na primer, ako detektuje da je zadnji levi točak izgubio prijanjanje, ESP može da aktivira kočnicu na tom točku kako bi smanjio brzinu i omogućio vozaču da povrati kontrolu nad vozilom. Osim toga, sistem može da prilagodi snagu motora kako bi smanjio ili povećao obrtni moment na točkovima, čime se pomaže održavanju stabilnosti.
Pored toga, neki sistemi ESP-a imaju mogućnost da održe stabilnost i u vanrednim situacijama kao što su izbegavanje prepreka ili vožnja po klizavom terenu. Na primer, ako vozač iznenada skrene kako bi izbegao prepreku, ESP može da interveniše prilagođavajući brzinu kako bi se sprečilo prevrtanje vozila.
Neke od prednosti ESP jesu:
- Može poboljšati upravljanje i performanse upravljanja vozila
- Može sprečiti nesreće prilikom naglog skretanja
Neke od mana ESP jesu:
- Instalacija, održavanje i popravka ESP sistema su skupi
- Može ometati način vožnje prilikom driftovanja
- Kvar ESP na autu zbog softverskih grešaka ili grešaka senzora
Šta je ASR – kontrola proklizavanja?
Sigurnosni sistem automobila ASR (Anti-slip regulation) je tehnologija koja se koristi u automobilima kako bi se obavljala kontrola proklizavanja točkova tokom ubrzanja. ASR je takođe poznat kao sistem kontrole proklizavanja (TCS – traction control system) i funkcioniše zajedno sa ABS-om. Osnovna svrha ASR-a je kontrola proklizavanja koja sprečava da auto prokliza i vozač izgubi kontrolu nad vozilom, posebno u uslovima lošeg puta ili pri ubrzanju na klizavim putevima.
Kako ASR funkcioniše i koje su mu prednosti i mane?
Kako bi tačno znali šta je ASR, moramo poznavati i način kako funkcioniše. ASR sistem koristi senzore za praćenje brzine okretanja svakog točka. Ako primeti preveliku razliku između brzina obrtanja točkova, može da zaključi da auto proklizava. Kada se to dogodi, ASR može intervenisati kako bi smanjio snagu motora ili primenio kočnice na točkovima koji proklizavaju, čime se povećava trenje između gume i puta.
Ako jedan od točkova gubi snagu prilikom ubrzanja na klizavom putu, ASR može da primeni kočnice na taj točak, smanjujući tako snagu motora koja se prenosi na točak. To pomaže u održavanju snage i sprečava proklizavanje točkova.
Napredniji sistemi ASR-a mogu takođe imati sposobnost da prepoznaju različite uslove vožnje i prilagode se kako bi obezbedili optimalno prijanjanje. U zavisnosti od podloge i spoljne temperature, ASR može prilagoditi način kontrole kretanja kako bi se osigurala maksimalna snaga u različitim uslovima vožnje.
Neke od prednosti ASR jesu:
- Poboljšava stabilnost i kontrolu vozila
- Osigurava sigurnost vožnje na klizavim putevima
- Smanjuje rizik od proklizavanja i gubitka kontrole
Neke od mana ASR jesu:
- Može smanjiti ubrzanje i performanse vozila
- Može uticati na stil vožnje vozača
- Ponekad može doći do kvarova ili neispravnosti
Obzirom na klizave puteve, posebno u zimskim uslovima vožnje, ASR sistem postaje neophodan u automobilima, a ukoliko vam je skupa popravka sistema, možete razmisliti o uslugama otkupa polovnih automobila naše agencije, kao i starih havarisanih vozila, ali i delova automobila na kilo.
Napredak tehnologije za budućnost bezbednosti
Napredak tehnologije u oblasti automobilske bezbednosti neprekidno postavlja nove standarde za budućnost vožnje. Kroz kontinuirano istraživanje i razvoj, inženjeri rade na unapređenju sistema ESP i ASR, uz dodatak novih inovacija koje dodatno poboljšavaju bezbednost na putevima.
Jedan od najnovijih trendova je integracija veštačke inteligencije u sisteme automobila što se danas i dešava. Korišćenjem dubokog učenja i analize realnih podataka, ovi sistemi postaju sve sofisticiraniji u predviđanju potencijalnih rizika na putu i pružanju trenutnih rešenja.
Neki modeli novih vozila sada koriste napredne algoritme za prepoznavanje opasnih situacija poput naglog kočenja drugih vozila ili iznenadnih promena u uslovima puta.
Osim toga, tehnološki giganti i proizvođači automobila sarađuju na razvoju autonomnih sistema vožnje koji se oslanjaju na napredne senzore i kamere radi skeniranja okoline. Ovi sistemi mogu doprineti boljem predviđanju potencijalnih opasnosti i pružiti bržu reakciju u slučaju problema na putu.
Pored toga, integracija tehnologija poput infracrvenih kamera i LiDAR senzora omogućava bolje prepoznavanje pešaka i drugih vozila čak i u uslovima smanjene vidljivosti, doprinoseći tako smanjenju broja saobraćajnih nesreća. Ovakav napredak u tehnologiji obećava svetliju budućnost bezbedne i sigurne vožnje za sve učesnike u saobraćaju.
Sa ciljem veće bezbednosti učesnika u saobraćaju, savetuje se da stara i neupotrebljiva vozila budu izvan puteva. Ukoliko i sami posedujete vozilo koje je na izmaku sange, a ne isplati vam se da više ulažete u njega, otkup starih automobila od strane naše agencije može biti idealno rešenje za vas.
Svetlosni ESP i ASR signal za upozorenje – kako isključiti ESP?
ESP i ASR sistem imaju svetlosne signale za upozorenje. Nije retka pojava da se dogodi kvar ESP na autu prilikom putovanja, i naravno u tom momentu, pali se lampica za ESP. Većina ljudi počinje da paniči jer nije upoznata sa načinom kako isključiti ESP lampicu, ali odgovor je jednostavan.
Svetlosni signali obično trepere kada vozilo izgubi snagu i kada se aktivira ESP ili ASR. Kada se snaga ponovo povrati i vozilo se vrati u normalno stanje, svetlosni signali se automatski isključuju.
ESP i ASR sistem su ključni sistemi bezbednosti kretanja u modernim vozilima koji pomažu u održavanju stabilnosti tokom vožnje. Kombinacija ovih sistema pomaže u smanjenju rizika od nezgoda i nesreća na putevima, pružajući vozačima veću sigurnost i poverenje prilikom vožnje.
Kroz upotrebu napredne tehnologije senzora i centralnih računara, ESP i ASR sistem mogu da reaguju brzo i efikasno u različitim situacijama na putu, čime se povećava stabilnost i upravljivost vozila čak i u nepredvidivim uslovima. Nastavak istraživanja i razvoja ovih sistema omogućiće dalje unapređenje bezbednosti u industriji automobila i smanjenje broja saobraćajnih nesreća širom sveta.
Ukoliko imate problema sa nekim od ova dva sistema, a popravka ESP sistema vam oduzima mnogo vremena ili ASR previše novca, naša agencija za otkup polovnih automobila otkupljuje sve vrste polovnjaka, po realnim cenama, brzo i efikasno!
Ukoliko ste zainteresovani, budite slobodni da nas kontakirate!