Pogon 4×4 i njegovo funkcionisanje

Kako funkcioniše pogon 4x4 tj. pogon automobila na četiri točka

Iako veliki broj standardnih automobila sa pogonom na sva četiri točka ima bolje karakteristike i bolju prohodnost u odnosu na SUV modele, pojam 4×4 sistem uglavnom se vezuje za krosover ili SUV kategoriju. Pogon na svim točkovima je sistem sa 122 godine dugom istorijom. Prvi patent za sistem koji je prenosio snagu motora na obe osovine pronađen je daleke 1893. godine. Od tog vremena pa do današnjice veliki broj inženjera i naučnika radio je na njegovom usavršavanju, sa idejama koje su dovodile do uspona i padova u razvoju ovog danas veoma naprednog sistema. Ovaj sistem je savršen za kretanje na nepravilnim podlogama i karakterističan je kod teretnjaka, a inače je otkup polovnih automobila sa pogonom na sva četiri točka veoma aktuelan kod nas u Beogradu je otkup automobila ove vrste pogotovo zastupljen.

Najpre se u vozilo ugrađivao prednji diferencijal koji je prenosio snagu na obe osovine, ali je njegova velika mana bila nemogućnost da se snaga pravilno rasporedi na sve točkove. Takvi automobili nisu se ponašali ni malo bolje od automobila sa pogonom na 2 točka

Napredak za pogon 4×4 tj. pogona na četiri točka

Ovaj problem rešen je konstruisanjem centralnog diferencijala koji je sposoban da unapred rasporedi snagu koju motor treba da prenese na prednju i zadnju osovinu. Njegovim kasnijim unapređivanjima stvoren je sistem koji osovinama prenosi onoliko snage koliko ime je potrebno za najbolju reakciju u različitim uslovima vožnje.

Napredni 4×4 sistemi u normalnim uslovima snagu prenose na jednu osovinu. Oni vrše detekciju proklizavanja nakon čega elektronika počinje kontrolisano, u neophodnoj meri, da prenosi snagu i na drugu osovinu. Tako se utiče na smanjenje potrošnje, obzirom da u toku vožnje deo mehaničkih sklopova nije uvek aktivan.

Prednji i zadnji diferencijal imaju skoro podjednak značaj kao i centralni. Međutim, pojavio se novi problem. Ukoliko ne postoji neki oblik njihove blokade i dalje dolazi do lakog zaglavljivanja vozila čija će se dva točka okretati u prazno. Prvobitno rešenje predstavljalo je potpunu blokadu, što je davalo dobre rezultate, ali na jedan potpuno nepraktičan način. U savremenim sistemima postoje mehanički diferencijali kod kojih je blokada unapred programirana, a tek kasnije se aktiviraju elektronski varijabilni diferencijali.

Vrhunska elektronika sa velikom snagom procesora koja vrši kontrolu ponašanja vozila omogućava blokiranja diferencijala koja dovode do kočenja točka koji se vrti u prazno. Tako dolazi do preusmeravanja snage na drugi točak iste osovine koji je u boljoj prijanjajućoj poziciji.
Nezavisno od toga koliko je sistem 4×4 napredan, motor na njega troši deo svoje energije. Iz toga proizilazi da automobili sa pogonom na četiri točka imaju veću potrošnju, a performanse su im nešto lošije. Sa druge strane, snažniji automobili za otkup sa kvalitetnim pogonskim 4×4 sistemom imaju drugačije reakcije od modela sa jednoosovinskim pogonom i ako je upravljanje njima pravilno, pouzdanost i sigurnost su na visokom nivou pa se jako retko dešava da dolazi do prevrtanja vozila i havarisanja automobila, koja potom završe isključivo kao pogodna za otkup havarisanih vozila.

2