Izduvni gasovi iz automobila najteže pogađaju Nju Delhi
Da su glavni gradovi zagađeni ne treba mnogo govoriti. Neki su zagađeniji od drugih, dok neki rade snažno i uporno na tome da se obuzdaju štetni izduvni gasovi iz automobila. Ipak, kolika je zagađenost glavnih gradova zahvaljujući štetnim gasovima iz automobila, najbolje zna glavni grad Indije, Nju Delhi. Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, Nju Delhi je grad sa najzagađenijim vazduhom, koji pretežno zagađuju stari polovni automobili.
Mnogima Indija i njeni veliki gradovi izgledaju kao ogromna košnica, ili čak džungla. To nije daleko od istine kada znate da su česti učesnici u saobraćaju i Indijski slonovi. Da, čak i slonovi nekada budu upotrebljeni kao prevozno sredstvo, kao da nije dovoljno to što Indijska prestonica, Nju Delhi, predstavlja megalopolis koji u širem luku broji više od 22 miliona stanovnika. Dodajte tome preko 4,5 miliona registrovanih vozila u Delhiju u 2015. godini, odnosno oko 9 miliona vozila ukupno, i dobijate bez problema najzagađeniji grad na svetu, kada je u pitanju zagađenje vazduha.
Kako je Delhi veoma užurban grad u kom svakodnevno milioni i milioni stanovnika struje ulicama grada, bilo da koriste gradski prevoz, bilo da koriste taxi i rikša službe, zagađenje izduvnim gasovima i čvrstim česticama je neminovno, pogotovo na zagušenim saobraćajnicama na kojima se ne zna ko gde vozi. Visoke temperature i vlažnost vazduha takođe doprinose procesu akumulacije zagađenja, vraćajući ga ponovo u zemljište i na ulice grada, time čineći začarani krug zagađenja.
Zagađenje vazduha u Indiji u Nju Delhiju u brojakma
Svetska zdrastvena organizacija redovno vrši monitoring zagađenja ključnih tačaka na Zemlji, a posebno velikih gradova u kojima živi veliki broj stanovnika. Pošto poslednje studije kažu da godišnje u svetu umre preko 3,3 miliona stanovnika usled posledica zagađenja vazduha, opasnost od gasova koje emituju motorna vozila i preuranjena smrt koju izazivaju, alarmirala je i vlasti u Indiji.
Naime, prema studiji pomenute organizacije, kako The Guardian navodi, Delhi je grad sa zagađenjem vazduha od 153 mikrograma po kubnom metru, prevazilazeći sve moguće granične vrednosti. Ova količina zagađenja se odnosi na čestice veličine do 2,5 mikrona na dnevnom nivou, što iznosi gotovo 3 puta veće zagađenje nego što je to bilo u Pekingu krajem 2015. godine, odnosno 15 puta veće zagađenje od dozvoljenih vrednosti i smernica, propisanih od strane Svetske zdravstvene organizacije. Znajući da je saobraćaj glavni krivac za ovu količinu opasnih, čvrstih zagađujućih čestica, vlasti u Indiji su u više navrata pokušavale da ograniče emisiju štetnih gasova, kroz kratkoročne zabrane i eksperimente. Slični pokušaji su bili uočljivi i u nekim drugim gradovima u svetu, ali gde se mogu videti najveći rezultati nego upravo u kralju zagađenih gradova.
Jedan od poslednjih eksperimenata u Nju Delhiju je otpočet početkom 2016. godine, kada je izvršena dvonedeljna zabrana vožnje velikih teretnih vozila, i naizmenična dozvola vožnje vozila koja imaju parne i neparne registarske tablice. Vlasti su nezvanično izjavile da je količina zagađenja vazduha, tokom probne dve nedelje, smanjena za čak 50%
Automobili stariji od 15 godina zabranjeni u Nju Delhiju
U tih 8,5 miliona vozila, spadaju i veoma stari polovni automobili, previše stari motori, motorizovne rikše, teški i lakši kamioni sa starim motorima koji proizvode kako zagađenje izduvnim gasovima, tako i zagađenje bukom, pa nije čudo što je još u 2014. godini, zarad pokušaja i napora da se smanji zagađenje vazduha, sud u Indiji zabranio upotrebu vozila starijih od 15 godina. Argument da više od 3/4 ukupnog zagađenja stiže iz starih automobila i drugih vozila, uz takođe znatan uticaj iz okolnih fabrika uglja i drugih vrsta industrija u Indiji, je bio dovoljan da se presuda održi. Slične zabrane i eksperimente su primenili i drugi gradovi i države u svetu, kao i u Evropi.
Ovaj korak je dosta poljuljao stanje na ulicama Nju Delhija, ali više u smislu materijalnih mogućnosti stanovnika, nego zaista uticajem na smanjenje zagađenja. Ovo posebno postaje jasno znajući da su prethodni podaci vezani za 2015. godinu. Na kakvoj je skali Beograd, kada je u pitanju zagađenje vazduha od strane starih polovnih automobila, detaljno ćemo istražiti na dalje, a ono što je sigurno jeste da otkup polovnih automobila ne jenjava.