Barselona zabranjuje registraciju automobila starijih od 20 godina
Svež vazduh u gradskim sredinama postaje sve vredniji resurs. Evropski gradovi se na razne načine bore da smanje količinu štetnih gasova koji se izbacuju u atmosferu. Neki se okreću većoj integraciji upravljanja otpadom sa reciklažom, dok neki koriste zelenije oblike transporta, poput električnih autobusa. Iz Španije stiže novo rešenje, a to je da Barselona zabranjuje registraciju automobila starijih od 20 godina.
Barselona se bori sa problemom zagađenja sklanjanjem starih automobila sa puteva. Od 1. Januara 2019, vlasnici automobila registrovanih pre Januara 1997. i kombija registrovanih pre Oktobra 1994. neće moći da koriste svoje automobile.
Ove mere se sprovode sa ciljem da smanje emisiju štetnih gasova saobraćaja za više od 30% tokom narednog perioda od 15 godina. Ovo je samo još jedan od koraka kojim celokupan svet hvata zalet ka zelenoj proizvodnji. Već smo pisali o tome kako Ford otpočinje proizvodnju automobila od materijala stvorenih emisijom ugljen dioksida. Neverovatno zar ne?
Ali da se vratimo na temu, u skladu sa tom merom u Barseloni, od 1. decembra ove godine vozila starija od 20. godina će biti zabranjena tokom dana u kojima je visoko vazdušno zagađenje.
Slične mere u ostalim evrposkim gradova
Iako su u ostalim evropskim gradovima poput Madrida, Pariza i Atine uvedene ovakve mere zabrane starih automobila na putevima, plan Barselone je sveobuhvatniji. Pored zabrane vožnje u gradskom centru, područje koje će biti obuhvaćeno zabranom prostire se na više od 39 opština u okolini, što utiče na 4.3 miliona ljudi iz regiona u kojem ima 5 miliona stanovnika. Ovo je zajednički poduhvat lokalnih i regionalnih vlasti i ostalih gradskih tela, koji je postigao nivo saradnje kakav nije bio viđen nikada ranije u drugim gradovima.
Ova zabrana će ukloniti sa ulica 106.000 automobila, što čini 7% automobila u Barseloni i 22.000 kombi vozila (16% od ukupnog broja). Kako bi ublažila udarac vlasnicima pogođenim ovom zabranom, vlada će obezbediti besplatan gradski prevoz u naredne 3 godine ako se obavežu da neće kupiti novo vozilo sa štetnim uticajem na okolinu u tom periodu.
Iz Barselone kažu da ciljaju da smanje emisije za 10% tokom narednih 5 godina kako bi postepeno dostigli nivo emisja koji je preporučila Svetska Organizacija za zdravlje i ubrzaju usvajanje intenzivnijih mera kako bi dostigli nivoe propisane od strane EU pre 2020. Godine. Takođe su se zavetovali da sagrade postrojenje koje će pratiti zagađenje vazduha i razmišljaju o uvođenju takse za ulazak vozilima u određene zone grada, kao i takse na gorivo kojima bi finansirali gradski prevoz.
Sigurno će proći još dosta vremena dok se slične mere ne uvedu kod nas, jer je ipak preveliki broj polovnih automobila na našim ulicama. Verujemo da agencije za otkup polovnih automobila u Španiji zadovoljno trljaju ruke.