Volkswagen prihvatio nagodbu za Dizelgejt skandal

Volkswagen skandal za lažiranje emisije štetnih gasova iz dizel motora, se bliži kraju, i to ne baš dobro po nemačkog proizvođača automobila. Naime, Volkswagen se nagodio sa Sudstvom Sjedinjenih Američkih Država i prihvatio je da plati odštetu odnosno da kompenzuje svoju prevaru prema svim vlasnicima Volkswagenovih vozila, koji su pogođeni ovim skandalom.

Već neko vreme je u centru pažnje bio skandal koji upućuje na to da je Volkswagen prevario svoje kupce, ali i celokupnu automobilsku zajednicu i propisanu zakonsku regulativu koja nalaže dozvoljeni stepen emisije štetnih gasova iz automobila odnosno smernice za proizvodnju i rad motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Volkswagen je očigledno izvršio prevaru pošto je koristio softver koji je pokazivao da su njihovi dizel motori znatno „čistiji“ nego što zapravo jesu. Prostim jezikom – Volkswagen je podvalio „čistije“ rezultate nego što je zapravo istina.

Odluka o načinu kompenzacije i odštete je kasnila mesec dana u odnosu na prvobitno najavljeni termin, ali je stigla. Bez tačne cifre koja bi pokazala koliko će novca Volkswagen morati da vrati svakom svom kupcu, procenjuje se da će ti troškovi biti visoki, pošto u Americi postoji oko 600.000 vlasnika Volkswagenovih vozila koje je pogodio Dieselgate skandal. Glavne odrednice odštete se odnose na tri opcije:

  1. Odšteta u iznosu od 5.000 $
  2. Popravka vozila od strane Volkswagena ukoliko vlasnici ne žele popravku
  3. Otkup automobila po tržišnoj ceni koja je važila pre izbijanja skandala, ukoliko vlasnici ne žele da zadrže automobil.

Međutim, sama cifra od 5000 $ je špekulacija, a preciziranje toga kako bi Volkswagen popravio nastalu štetu nije definisano, što ostavlja značajan prostor za sumnju da će se sve odviti baš kako je predviđeno. Volkswagen je za privrednu i sramotnu katastrofu pripremio oko 6,7 milijardi evra, međutim apetit za odštetom bi mogao da ih košta znatno više. Neka osnovna predviđanja su barem 10 milijardi evra, dok su predviđanja da SAD neće zahtevati više od 18 milijardi dolara.

Ukoliko bi se pak govorilo o popravci automobila, što je vrlo verovatno opcija koju će mnogi razmatrati, biće potrebno kako softversko podešavanje TDI-jeva, tako što će se pozabaviti sa selektivnim katalitičkim redukatorom tzv. SCR sistemom. Međutim, ovo nije proverena opcija, kao i špekulacija da bi problem moglo da reši ubrizgavanje AdBlue tečnosti u izduvni sistem. Eventualna procena za ovakvu popravku bi iznosila do pomenutih 5.000 $, mada verovatnije do tri hiljade.

Volkswagen će morati da se posveti dizanju ekološke svesti

Pored novčane kazne i odštete koja će sasvim sigurno biti najvažnija stavka za sve oštećene kupce Volkswagen automobila, još jedna stavka kojoj će morati da se posvete u nemačkoj auto kompaniji, jeste intenzivnije, bolje i jače vođenje kampanji za podizanje svesti o zaštiti životne sredine i štetnosti uticaja koji dizel i benzinski motori vrše na životnu sredinu. Takođe, Volkswagen će biti žestoko kritikovan i utican da zameni svoje tradicinalne proizvodne procese, za novija, održiva goriva i proizvodnju automobila. Za ovo je svakako dobar primer japanska Toyota.

Ovo je ipak nešto simboličniji pogled odštete, ali onaj koji ima moralnu vrednost i potencijalno značajnije efekte na ekološko osvešćivanje ljudi.

2