Nova pravila za uvoz polovnih automobila u Srbiju
Polovni automobili prilikom uvoza ubuduće će morati na detaljan pregled. Nova pravila dižu cene polovnjaka. Primena novog pravilnika, koji precizno uređuje ispitivanje ispravnosti uvoznih polovnih vozila, mogla bi da počne sredinom aprila. Uvoznici kažu da će to biti još jedan trošak za vozače. Evo o čemu se radi.
Svaki polovni automobil kupljen u inostranstvu uskoro će morati prilikom uvoza da prođe poseban detaljan pregled, predviđeno je pravilnikom koji precizno uređuje ispitivanje ispravnosti vozila. U Agenciji za bezbednost saobraćaja procenjuju da bi primena pravilnika koji se odnosi na uvoz polovnjaka mogla da krene sredinom aprila, a uvoznici upozoravaju da će to biti dodatni trošak za kupce automobile.
Stroža kontrola pri uvozu polovnih automobila
Polovna vozila uvožena su bez pregleda i uglavnom su samo papiri dolazili u Agenciju za bezbednost saobraćaja, i to za ona na-starija vozila. Zato je planirano uvođenje pregleda za sva ta vozila – objasnio je direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Stojadin Jovanović, dodajući da će, kada krene ispitivanje polovnih vozila, građani bid siguni šta kupuju. Za kontrolu su ovlašćeni Mašinski fakultet u Beogradu. Institut u Vinči, Mašinski fakultet u Kragujevcu, Tehnički fakultet u Novom Sadu, Mašinski fakultet u Nisu i Auto-moto savez Srbije. U Auto-moto savezu Srbije kažu, medutim, za Naše novine da zasad jos nisu dobili informacije o detaljanom pregledu uvoznih polovnih vozila.
Detalji pravila za uvoz polovnih automobila ce biti precizirani pravilnikom i uredbom Vlade Srbije – rekli su nam kratko u AMSS-u. Ni uvoznici polovnih automobila ili onih koji vrše otkup automobila zasad ne znaju kada će početi da se primenjuju novi propisi, ali kažu da će oni sigumo povećati cenu automobile. Kupac uvek ispašta i to će biti još jedna dažbina vise za njihov džep. Ne znam šta će uredba doneti novo jer se sva naša vozila uvek kontrolišu. Mislim da se sa njom gubi vreme jer pored kontrole koju imamo redovno prilikom uvoza, svaki vozač pri kupovini automobil vozi u ovlašćeni servis na pregled. U servisu dobijaju sve o vozilu koje mi uvezemo. Pored toga, oni pre registradje moraju da prođu i redovan tehnicki pregled što je još jedan vid sigumosti – kaže za Naše novine Srdan Stolić, uvoznik automobile. U Srbiji se godišnje uveze vise od 100.000 polovnjaka. Trenutno su najpopulamiji „golfovi“, modeli 2 i 4, a prate ih “Fijat punto“, „pežo 206″ i “reno klio“, pre svega zbog pristupačnijih cena. Zbog krize u Evropi i pada cena popularnijih polovnjaka, na srpskim džadama vise je i modela „Audija“, BMW-a i “Mercedesa“. Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost u saobraćaju, kaže za Naše novine da je prosečna starost vozila u Srbiji oko 17 godina. Prema trenutnim podacima teško da će se vozni park u Srbiji brže podmlađivati. Mnogo vise je vozila koja se uvoze kao polovna od onih novih – kaže Okanović. On dodaje da se danas uvoze, za razliku od ranijih godina bezbedniji automobili.
Ali i pored dobrih automobila uvozi se sve i svašta Takve stvari se mogu rešiti tako što će se napraviti jedinstven sistem kontrole za stara vozila u službi zaštite potrošača, sa bazom podataka u kojoj bi se nalazilo sve o vozilu i kupac bi u svakom trenutku mogao da dobije podatke o njemu – objašnjava Okanović
Da bi se popravilo starosno stanje, u Srbiji bi trebalo da se prodaje barem deset puta vise novih automobila godišnje.
Trenutna cena registracje polovnjaka (motor 1,5 i 48 KW, 2006. godište)
Premija osiguranja 8.583
Registracija – komunalna taksa 1.500
Registracija – budžet RS 4.224
Registracija – mup rs 185
Registracija – Zavod za izr. novčanica 215
Saobraćajna dozvola – MUP 527
Saobraćajna dozvola – ZIN 673
Tablice – MUP RS 1.000
Tablice • Zavod za Izradu novčanica 999
Ukupni troškovi polise osiguranja i taksi
17907
* u dinarima
Na ukupnu svotu dodaje se i tehnički pregled vozila od 1.000 do 1.500 dinara
Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji
„Folksvagen polo“ (2006) 4.000
„Fijat punto“ (2003) 2.500
„Mazda 6″ (2003) 5.000
„Reno klio“ (2008) 4.000