Istraga: nemačke auto kompanije nameštale cene čelika
Nemački automobilski proizvođači su optuženi za zaveru udruživanja sa kompanijama za proizvodnju delova u cilju nameštanja cena čelika prema svojim potrebama. 6 nemačkih kompanija koje učestvuju u proizvodnji automobila su pretrpele raciju i pod budnim okom su unutrašnje kontrole nakon racija usled optužbi za nameštene cene čelika.
6 kompanija učestvovalo u zaveri
Kada se kaže 6 nemačkih proizvođača automobila, misli se na tri najveće nemačke kompanije Mercedes-Benz (Daimler), Volkswagen i BMW. Racija u ovim kompanijama je i zvanično potvrđena od strane samih kompanija, a obavljena je 23. juna od strane Nemačke federalne kartelske kancelarije. Preostale tri kompanije nisu zvanično proizvođači automobila već delova za iste, poput menjača, i to su svetski poznati brend Bosch, kao i kompanija ZF.
Ime šeste kompanije još nije poznato, ali optužbe ovih razmera da su se kompanije udružile kako bi nelegalno uticale i namestile cene čelika na svetskom tržištu kako bi sebi olakšale kupovinu, su veoma krupne i mogu imati velike posledice. Trenutno je u toku istraga, a posledice po kompanije bi mogle da budu ogromne novčane kazne u iznosu od 10 procenata svetske prodaje čelika.
Težnje proizvođača automobila su da se koristi jeftiniji aluminijum
Iako se sve vreme radi na tome da aluminijum postane sve zastupljeniji materijal za proizvodnju delova automobila, što zaista i postaje, i dalje čelik igra glavnu ulogu u proizvodnji automobila. Procene Svetske asocijacije za čelik kažu da prosečni automobil u svom sastavu sadrži preko 900 kg čelika. Poznate su i skorašnje težnje da se delovi za automobil proizvode od nus proizvoda dobijenih iz emisije štetnih gasova.
Ovakve stvari mogu uticati i na cene čelika koji se izdvoji iz havarisanih automobila kroz proces rastavljanja automobila na sekundarne sirovine i ostale materijale za potrebe reciklaže automobila.
Nameštanje globalnih cena sirovina nije novost
Ipak, treba znati da ovo nije prvi i izolovan slučaj udruživanja proizvođača zarad zajedničkog benefita od kupovine sirovina. Nameštanje globalnih cena nije novost, a sličan slučaj smo imali pre 2 godine, kada su se određene Nemačke, Švedske i Japanske kompanije udružile kako bi uticale na svetske cene lagera za automobile i delove automobila.
Preostaje da vidimo šta će se dogoditi sa ovim kompanijama, a ubeđeni smo da još jedan skandal ovolikih razmera sigurno ne može dobro doći firmi poput Volkswagen-a koji već uveliko trpi posledice i sramotu nakon skandaloznog Dizelgejt slučaja sa nameštanjem propisane emisije gasova iz njihovih automobila.