Koliko je teško voziti brzi Formula 1 automobil? (VIDEO)

Teško je! Ovo je bitno odmah napomenuti. Svi znamo koliko nekada i obična vožnja u gradu može biti komplikovana kada se zadese uslovi velikih gužva u saobraćaju, nepredvidivih situacija, teški vremenski uslovi za vožnju ili recimo stanje u kom semafori ne rade i svako se kreće na svoju ruku. E pa, pomnožite te uslove nekoliko stotina puta i dobićete vožnju Formule 1. Ovo je dokazala i nedavna studija koju je sproveo Sahara Force India Formula 1 Team, uz „Eye tracking“ tehnologiju, koja prati pokrete oka vozača Formula 1 automobila.

Mozak je najbolji vozač automobila na svetu…

Mozak je praktično savršen ljudski organ. Način na koji mozak prihvata podatke i pretvara ih u korisne informacije, kao i brzina kojom on to čini, je nešto što je vredno svačijeg divljenja. Ipak, toga nismo ni bili svesni dok nismo zagrebali ispod površine i počeli da otkrivamo načine na koje mozak funkcioniše. Jedna od najneverovatnijih odlika mozga se najbolje može uočiti upravo u vožnji automobila. Okej, možda ne baš u vožnji polovnih automobila koje već dugo želimo da damo na otkup, ali zato u vožnji sportskih automobila i Formula 1 bolida itekako da!

Formula 1 eye trecking, vozač pogled i kretanje oka

Oprema Eye tracking kojim se snima pogled vozača i šta pokazuje?

Naime, ekipa pomenutog Sahara Force India Formula 1 tima je dovela profesionalnog vozača Formule 1, NIko Hulkenberg-a, koji je pored uobičajene kacige imao još par dodataka u svom bolidu kako bi se ispratilo šta sve njegovo oko registruje u odnosu na reakciju koju pruža onome što je oko videlo, a mozak registrovao. Moglo bi se reći da su u pitanu refleksi, motorika, koordinacija i vid. Kao ključni aspekti dobre vožnje.

Taj dodatak na kacigi i unutar bolida je bila kamera koja registruje odsjaj infracrvenog zraka koji se emituje ka oku samog NIko Hulka, na taj način prikazujući na snimku tačnu poziciju njegovog pogleda u datom trenutku. Na taj način su članovi njegovog tima i naučnici uspeli da uoče tačne radnje koje profesionalni Formula 1 vozač sprovodi tokom vožnje pri brzinama višim od 250 kilometara na čas. Pogledajte kako je to izgledalo u video snimku.

Rezultati merenja i praćenja

Rezultati ovog eye trecking eksperimenta na profesionalnom vozaču Formule 1 koji je na profesionalnoj stazi odvozao nekoliko krugova pod punim gasom, pokazuju neverovatne rezultate! Pored toga što smo već znali da periferni vid igra veoma važnu ulogu u našoj orijentaciji i mogućnosti da se krećemo, vozimo kola i mnoge druge radnje, uočilo se da istrenirani profesionalci za trke, imaju neuporedivo brže reakcije od običnog vozača. Okej, to je očekivano rećićete? Ali njihove reakcije u odnosu na ono što oko vidi, zatim transportuje do mozga i pretvara u informaciju koja omogućava vozaču da odreaguje, je oko 10 puta brža nego kod prosečnog vozača.

Periferni vid se pokazao veoma korisnim pri skretanju i krivinama, pošto je  vozač sve vreme posmatrao ivicu staze u krivini od 180 stepeni, a uopšte ne sam put ispred sebe. Brzina reakcije se pored deset puta bržeg gledanja u retrovizor pri vožnji, pokazala i registrovanjem njegovog refleksa na promenu boje startnog semafora. Naime, Od trenutka promene crvene boje u zelenu na semaforu za start trke, Niko Hulkenberg je za svega 0,09 sekundi pritisnuo papučicu za gas nakon čega dostiže od brzine od 0 do 100 km/h za svega par sekundi. Ovakve cifre zaista zvuče neverovatno, ali su takve.

Eye trecking formula 1 crvena tacka automobil

Ono što je još interesantnije jeste da Formula 1 trkač gotovo uopšte ne gleda u svoje kontrole i brzinometar, i da reakcije za podešavanje brzine idu isključivo iz registrovanja ponašanja i pomeranja tela i uticaja G sile na telo, koje registruje mozak.

Fascinantno zar ne? U svakom slučaju, naša agencija za otkup automobila nažalost nema Formula 1 bolide u ponudi da ih testirate, ali ako imate neki da prodate, rado bismo ga otkupili, kao i sve druge vrste polovnih automobila i vozila. Dobro bi nam došao jedan da možda iznova oživimo čuvene trke koje su se nekad organizovale za sportske automobile u Beogradu, oko Kalemegdana.

25