60 godina od početka proizvodnje Fiat-a 600

fiat-600

Polovinom pedesetih godina 20. veka, kao rezultat iscrpne i višegodišnje razrade plana o proizvodnji jeftinog, praktičnog, ali i dovoljno komfornog modela, na fabričkim trakama Fiat-a nastao je jedan od najvećih bisera u istoriju italijanske kompanije. Fiat 600, automobil radničke klase, veoma brzo doživeo je ogromnu popularnost najpre, u rodnoj Italiji, a onda i u Evropi i čitavom svetu. Popularni automobil Fića je nastao upravo tada, dugo godina je bio jedan od najprodavanijih automobila, pa je naposletku išao Fiat i za otkup polovnih automobila pogotovo u Beogradu gde nije bilo potrebe za velikim autom.

Ideja o konstruisanju automobila koji će biti dostupan radnicima koji su učestvovali u njegovoj proizvodnji nastala je još 1951. godine. Uprava Fiata tada je angažovala genijalnog konstruktora Dantea Đakozu, čiji je plan za razvitak modela Fiat 600 posle mnogih nedoumica na kraju ipak prihvaćen.

Đakoza je stvorio 3,2 metra dugačak automobil niže srednje klase sa samostojećom karoserijom i motorom pozicioniranim iza zadnje osovine vozila. Fiat 600 je karakterisala specijalna konstrukcija sa motorom izuzetno kompaktnih dimenzija smeštenim u repu automobila. Motor je takođe konstruisao Dante Đakoza. Bio je to redni četvorocilindrični benzinac zapremine 663 ccm koji je proizvodio 22 ks. Inače, ovaj motor je predstavljao rodonačelnika čitave familije motora koji su se kasnije našli ispod haube mnogih fijatovih modela. Nažalost, poslednji agregat koji je pripadao ovoj porodici, korišćen i u našim automobilima marke Yugo i dalje popularnog za otkup automobila na kilo zbog starosti, proizvedenog kod nas, otišao je u istoriju 2010. godine, zajedno sa modelom Fiat Seicento

Fiat 600 i tri verzije Fiće

Fiat 600 imao je tri verzije. Prva, osnovna verzija predstavljena je 1955. godine na izložbi automobila u Ženevi kao limuzina sa dvoja vrata i četiri sedišta. Na istom događaju naredne godine debitovale su još dve verzije – limuzina sa platnenim krovom i Milupa, model koji predstavlja jedan od najvećih konstruktorskih poduhvata ne samo toga doba, već i u čitavoj istoriju auto industrije. Dante Đakoza je uspeo da na izuzetno malu platformu Fiat-a 600 smesti prvi kompaktni MPV automobil ikada proizveden.

Unapređena, gotovo facelift verzija sa oznakom Fiat 600 D pojavile se 1960. godine. Tada je Fiat 600 dobio izgled koji se zadržao do prestanka proizvodnje 1985. godine. U rodnoj Italiji Fiat 600 se proizvodio do 1969. godine, a iz pogona matične fabrike Mijafijori je izašlo oko 2,5 miliona svih varijanti Fiat-a 600. Međutim, broj proizvedenih jedinica bio je znatno veći, zahvaljujući fabrikama u drugim evropskim zemljama. Crvena zastava iz Kragujevac je započela proizvodnju popularnog Fiće u oktobru 1955. godine, svega nekoliko meseci nakon svetske premijere. U Nemačkoj se Fiat 600 proizvodio od 1956. godine, da bi na područje Amerike stigao 1959. godine, kada je počela proizvodnja u Argentini, a onda i u Čileu, Urugvaju i Kolumbiji. Sa proizvodnjom Fiata 600 poslednji su krenuli Španci, koji su u potpunosti preuzeli alate i mašine iz matične fabrike i pokrenuli fabričke trake 1969. godine. U Španiji je proizvedena i jedina verzija Fiat-a 600 sa četvoro vrata.

Proizvodnja ovog automobila zaustavljena je 1985. godine, a poslednji primerak Fiat-a 600 proizveden je u pogonima kragujevačke Zastave.

2